Translate

28 Nisan 2015 Salı

Java'ya Başlarken Nesne ve Sınıf Kavramları

Java, nesne yönelimli bir programlama (Object Oriented Programming) dilidir ve içerisinde nesne ve sınıf gibi ana iki ögeyi barındırır.

Nesne = Çevremizde incelediğimiz herşey bir nesnedir. (Pencere, kapı, tahta, tebeşir, lamba, sıra, vb.)

•Tüm gördüğümüz nesnelerin temel iki karakteristikleri bulunmaktadır;
-DURUM (STATE)
-DAVRANIŞ (BEHAVIOUR)
Örnek ; Bir BİSİKLET nesnesini ele alalım.
DURUMLARI = (vites sayısı, şu anki vites değeri, hızı, rengi, markası, tekerlek
sayısı)
DAVRANIŞLARI=(fren yapma, hızlanma, yavaşlama, vites değiştirme, vb.)
Yazılımlarda kullanılan nesnelerde çevremizdeki nesnelerin bilgisayardamodellenmesidir.Yazılım nesneleri çevremizdeki nesnelerin durumlarını “değişlenler” de saklar,davranışları ise “metotlar” ile gerçekleştirir. Metotlarda bildiğimiz fonksiyon veprosedürlerdir.Nesneleri temsil etmek için yazılımda nesne sınıfları (class) oluşturulur ve busınıflardan gerektiğinde örnek (instance) nesneler oluşturulur.İlk nesneye yönelik programlama dili olan SMALLTALK ‘ ın geliştiricisi nesneyeyönelik programlama paradigmasını şu beş özellik ile tanımlamıştır:

1. Herşey bir nesnedir.
2. Bir program ne yapılması gerektiği hakkında birbirlerine mesajlar gönderen
nesneler topluluğudur.
3. Her nesne, temel veri yapıları ve diğer nesnelerden oluşabilen bir bilgi
bankasına(değişkenlere) sahiptir.
4. Her nesnenin ait olduğu bir sınıf vardır. (Her nesne belirli bir sınıf temel
alınarak oluşturulur.)
5. Belirli bir sınıfa ait (aynı tipteki) nesneler aynı mesajları alıp, tepki verebilir.

Nesne (object) yapısal bir değişken kümesidir ve içerisinde kendisine ait
değişkenleri ve kendi durumunu değiştirmek için kullanılan metotları vardır.
Sınıf (class) ise nesneler için ayrıntılı taslak oluşturan, programcı tarafından
tanımlanmış bir veri tipi dir. Sınıfın içerisinde nesneye ait olan değişkenlerin
ve metotların tanımlanması yapılır.
Her nesne belirli bir sınıfa aittir.
Belirli bir sınıfa bakılarak elde edilmiş olan nesneye örnek(instance) denilir.

Sınıf pasta kalıbı ise, nesne bu kalıp kullanılarak yapılan pastadır.
Aynı kalıbı kullanarak istediğimiz kadar pasta üretebiliriz.

Belirli bir sınıftan oluşturulan tüm nesneler ortak özelliklere sahiptir.
Örneğin bir bisiklet sınıfından olan tüm nesnelerde (vites sayısı, hızı, rengi ) gibi
özellikler ortak bulunacaktır. Bu özellikler hepsinde ortak bulunmasına
rağmen özelliklerin değerleri farklı olabilir. Dağ bisikletinin “vites sayısı=12”
iken yarış bisikletinin vites değeri “vites sayıyı=24” olabilir.
Bu değerler incelenen nesnenin özelliklerinin gözlem anındaki değerlerini
gösterir.
Bu şekildeki değişkenlere yani nesnenin özelliklerine örnek değişkenleri
(instance-variables) denilir. Aynı şekilde örnek metotlarda olabilir. Bu
metotlar nesnenin o anki durumunu değiştiriyorsa örnek metotları (instance
methods ) denilir.

Nesnenin değişkenlerine (Alanlar-Fields) denilir. Nesnenin metotları görüldüğü gibi o nesnenin
çekirdeğini (alanlarını) dış çevreden korur.
Dış çevre : programcı / program

Bu işleme nesneye yönelik programlama paradigmasında KAPSÜLLEME (Encapsulation) denilir. Bu nesneyi kullanacak olan programcı nesneyi kara kutu gibi görür. Bu nesnenin metotlarını kullanarak kod yazar ve bir yazılım geliştirir.

Alıntıdır : Mustafa Şahin

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder